Rancangan Pengajaran Harian Modul Teras Asas BM
RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN
Hari
: Khamis
Tarikh : 30/8/2012
Masa
: 60 minit
Lingkungan Umur
: 6 Tahun
Bilangan Murid
: 25 orang
Tunjang Utama
: Bahasa dan komunikasi
Modul
: Teras Asas
Standard Kandungan
: BM 3.5 Membaca perkataan
BM 4.2
Kemahiran menulis
Standard
Pembelajaran Murid : BM 3.5.4 Membatangkan tiga suku
kata terbuka untuk menjadi
perkataan.
BM
4.2.6 Menyalin perkataan dengan cara yang betul
Objektif Pembelajaran
: Pada akhir pembelajaran
ini, murid dapat:
a.
membaca perkataan – perkataan yang terlibat dengan betul
b.
Mengeja suku kata dengan betul.
c.
menyalin semulan perkataan di ruang yang disediakan dengan
betul.
Alat Bahan
: carta dan petikan perkataan
Pengetahuan Sedia Ada
: Kanak-kanak mengetahui
beberapa perkataan.
Penerapan Nilai
: Yakin, usaha, gembira dan
tekun
Kecerdasan pelbagai : kemahiran
bahasa dan linguistic.
Langkah
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Guru
|
Aktiviti Murid
|
Kaedah /Bbm
|
Set
Induksi
(5minit)
|
Pergerakan ringkas
|
Guru akan membuat sedikit
pergerakan ringkas dengan kanak-kanak.
|
Kanak-kanak
akan mengikut pergerakan ringkas bersama guru.
|
Kaedah
Pembelajaran induktif
|
Langkah 1
(25 minit)
|
Mengajar kata berimbuhan.
|
1.
Guru
akan bertanya kepada kanak-kanak mengenai gambar yang terdapat di carta.
2.
Guru
memberi arahan kepada kanak-kanak supaya
mengeja dan menyebut perkataan yang terdapat di sebelah gambar.
3.
Guru
akan menerangkan kepada kanak-kanak maksud perkataan itu.
4.
Guru
akan membimbing kanak-kanak untuk membaca perkataan tersebut secara kuat.
5.
Guru
akan membimbing kanak-kanak memilih perkataan yang betul dengan gambar di
carta.
|
1.
Kanak-kanak akan melihat dan menjawab
pertanyaan guru mengenai gambar yang terdapat di carta.
2.
Kanak-kanak akan mengeja dan menyebut
perkataan yang terdapat di carta.
3.
Kanak-kanak akan mendengar penerangan
daripada guru dengan teliti.
4.
Kanak-kanak akan membaca perkataan
tersebut secara kuat dengan bimbingan guru.
5.
Kanak-kanak akan dibimbing oleh guru
untuk memilih perkataan yang betul dengan gambar di carta.
|
Kaedah
Pembelajaran induktif
BBM
Carta ayat mudah
|
Langkah 2
(25 minit)
|
Aktiviti pengukuhan
|
Guru akan mengedarkan lembaran kerja kepada kanak-kanak dan memberi
arahan kepada kanak-kanak untuk melaksanakan lembaran kerja tersebut.
|
Kanak-kanak akan menerima
lembaran kerja daripada guru dan mereka akan melaksanakan lembaran kerja
tersebut.
|
Kaedah
Pembelajaran deduktif
BBM
Lembaran kerja
|
Penutup
(5 minit)
|
Mengingat kembali.
|
Guru
akan bertanya kembali mengenai perkataan yang dipelajari kepada kanak-kanak.
|
Kanak-kanak akan memberi respon
terhadap pertanyaan guru.
|
Kaedah
Pembelajaran deduktif
|
Refleksi
pembelajaran :
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Comments
Post a Comment