Monday, December 3, 2012

Rancangan Pengajaran harian Modul Bertema BM



Assalamualaikum..
Kita jumpa lagi dalam ruangan ni..haaaa…sy mintak maaf la sb lmbt sikit nk upload RPH2 yg dy dh janjikan tu..ok hari ni..sy akan masukkan semua contoh2 RPH sekali gus…
Harap semua dapat manfaat dari post ini…


RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN (RPH Modul Bertema BM)

Hari                                                         :         Selasa
Tarikh                                                      :          28/8/2012
Masa                                                       :          70 minit               
Lingkungan Umur                                     :          6 Tahun
Bilangan Kanak-kanak                              :          25 orang
Tema                                                       :          Negara saya
Sub Tema                                                 :          Hari Merdeka
Tunjang Utama                                         :           Fizikal Dan Estetika – Kretiviti.
Tunjang Sampingan                                   :           Komunikasi Bahasa Melayu
Standard Kandungan                                 :           KTI 2.1 Mengambil bahagian dalam aktiviti menyanyi.
          BM 2.2 Bersoal jawab melalui rangsangan yang diberi
Standard Pembelajaran Murid                    :           KTI 2.1.5 Menyanyi lagu yang mudah dengan sebutan yang jelas.
                                                                            BM 2.2.6 Menjawab soalan dengan ayat yang sesuai dan mudah
                        difahami
Objektif Pembelajaran                               :           Pada akhir pembelajaran ini, kanak-kanak dapat:
           -  Mengenalpasti lirik lagu ‘Tanggal 31’
                                                                            -  Membaca lirik lagu dengan sebutan yang betul
Alat Bahan                                               :            lirik lagu, lembaran kerja
Pengetahuan Sedia Ada                             :            Kanak-kanak pernah mendengar lagu ‘Tanggal 31’
Penerapan Nilai                                         :            Yakin, usaha, gembira dan tekun
Kepelbagaian Kecerdasan                          :            Kemahiran kesedaran ruang, kemahiran naturalis dan kemahiran
                                      intrapersonal

Langkah
Isi Kandungan
Aktiviti Guru
Aktiviti Murid
Kaedah/BBM
Set
Induksi
(5minit)
Bersoal jawab bersama kanak-kanak.
Guru bersoal jawab dengan kanak-kanak mengenai lagu – lagu patriotisme.
Kanak-kanak memberitahu mengenai lagu-lagu patriotism.
Kaedah
Penemuan Berbimbing
Langkah 1
(15 minit)
Baca lirik lagu.

                   



            


1.       Guru akan membacakan lirik lagu kepada kanak-kanak.
2.       Guru akan mengajak kanak-kanak membaca lirik lagu bersama-sama.
3.       Guru akan membimbing kanak-kanak membaca lirik lagu tersebut.
1.       Kanak-kanak akan mendengar bacaan lirik lagu oleh guru.
2.       Kanak-kanak akan membaca lirik lagu bersama-sama guru.
3.       Kanak-kanak akan membaca lirik lagu bersama-sama guru.
Kaedah
Penemuan Berbimbing

BBM
Carta lirik lagu ‘Tanggal 31’
Langkah 2
(15 minit)
Menyanyi bersama.
1.       Guru akan memperdengarkan lagu ‘Tanggal 31’ kepada kanak-kanak.
2.       Guru akan menunjukkan gerakan yang boleh dibuat semasa menyanyikan lagu tersebut.
1.       Kanak-kanak akan mendengar lagu ‘Tanggal 31’.
2.       Kanak-kanak akan melihat gerakan yang dibuat oleh guru.
Kaedah
Penemuan Berbimbing

BBM
Komputer riba
speaker
Langkah 4
(20 minit)
Aktiviti lanjutan
1.       Guru akan mengedarkan lembaran kerja kepada kanak-kanak.
2.       Guru akan membimbing kanak-kanak untuk menghabiskan lembaran kerja.
1.       Kanak-kanak akan menerima lembaran kerja daripada guru.
2.       Kanak-kanak akan menghabiskan lembaran kerja dengan bimbingan guru.
Kaedah
Penemuan Berbimbing

BBM
Lembaran kerja
Penutup
(5 minit)
Bertanyakan tentang perasaan kanak-kanak.
Guru bersoal jawab mengenai perasaan kanak-kanak.
Kanak-kanak memberi respon.
Kaedah
Penemuan Berbimbing

Refleksi  :


No comments:

Post a Comment