Wednesday, August 12, 2015

pilihan hati vs pilihan mak

Assalamualaikum people!!

Ptg2 mcm ni.. Ade satu bnde la nk share dgn pembaca. I need some air. .  antara pilihan hati dgn pilihan mak. Sy tersepit antara kedua2 pilihan ni..

Yg pilihan mak.. Setakat ni sy belum kenal. Cuba di kenenkan oleh opah (nenek). Yg pilihan hati, pon belum berjumpa. Tp masih mengenali hati budi.. (Ayat bajet retis)

So, as always.. Sy selalu memberi nasihat kpd kwn2 yg dlm dilema. X kisah la apa jua dilema yg mereka hadapi. Sy selalu pesan, apa pun kena buat istikarah. Mana tau pilihan yg kita rasa baik utk kita sbnrnye x baik. Dan sebaliknya. Mcm dlm Al-Quran..Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedangkan kamu tidak mengetahui.” (Al-Baqarah: 216) 

Jadi kena la beriman dgn ayat Allah. Boleh jd sesuatu yg sy rasa baik terhadap diri sy, tp sbnrnya ia buruk buat sy.. Wallahu'alam.

Sy x pandai dlm bab agama. Masih lg belajar..jd, sesiapa saja yg berada dlm dilema, boleh la kita buat solat sunat istikarah. Jgn la baru buat 2 rakaat. X dpt mimpi, pastu kata bukan2. No. Not that way. Kalo macam sy, sy akan buat solat sunat taubat dulu.. Kita amalkan direct seminggu.. Setiap hari pon boleh sbnrnya.. Kita iring dgn puasa sunat. Kemudian.. Minggu kedua baru mulakan solat sunat istikarah. Nk buat setiap kali waktu solat pon boleh. Xde masalah.. Yg ada masalah adalah.. Anda kena tahu waktu solat mana yg boleh buat solat ba'da dan x boleh solat suna ba'da.. Cari tau...

So.. Second week tu buat la.. Smpai la dtg period.(utk perempuan). Yg lelaki tu buat la smpai hati btl2 rasa tenang. Mcm mana nk tau Allah dh bg jawapan? Caranya ialah.. Bila kita nk buat keputusan tu, hati rasa tenang. Dh x de gundah gulana. Dh x nk pandang belakang. Dan yg paling penting, kita x dipengaruhi olh anasir2 luar.. Cnth mcm, aku suka sgt kat org A.. Sb masa solat aku pk dia, masa makan aku pk dia.. Setiap masa aku pk dia. Aku rasa dia adalah yg terbaik bg aku. Cett... X boleh la guna teori mcm ni.. Hehhe... Ni namanya angau. Heheh


Tlg ye.. Masa nk buat istikarah ni, tlg kosongkan fikiran. Jgn di bayangi atau di pengaruhi hari tu.. Kosong sekosong-kosongnya. Ok?

So.. Mari beramal!! 


No comments:

Post a Comment